Black Friday czy Święta? Czyli co zrobić aby testy wydajnościowe e-commerce nie odbyły się na produkcji
Uruchamiasz sklep internetowy. Mały, duży. Chcesz, aby kupujący sprawnie przechodzili przez kolejne etapy lejka sprzedażowego nie denerwując się na czas oczekiwania, aż załaduje się Twoja aplikacja. A może chcesz zwiększyć możliwości platformy, którą już zarządzasz, bo nadchodzą Święta czy Black Week? Twój serwis się “zapycha”?

Na co zwrócić uwagę? Czy testy wydajności są potrzebne? A może stress testy?

Coraz częściej firmy wchodzące na rynek, ale również istniejące blisko 30 lat- zwracają się do nas o wykonanie testów wydajności ich serwisów. Najczęściej tuż przed gorącymi dla nich okresami (np. premiera produktu czy okres świąteczny). Co znamienne, wiedzą że istnieje ryzyko przy wykorzystaniu kanału online. Potencjalny kupujący może zrazić się do ich platformy z powodu zbyt długiego oczekiwania na ładowanie się komponentów aplikacji. Czy wiesz ile i po co? Na wstępie ważne jest oszacowania liczby potencjalnych odwiedzających. Na tej podstawie jesteśmy w stanie pokazać jak zachowa się serwis pod obciążeniem użytkowników:
  • jak szybko będzie odpowiadał na akcje użytkowników,
  • jak szybko będą się wczytywały poszczególne elementy aplikacji,
  • pod jakim obciążeniem liczby użytkowników przestanie odpowiadać.
Ale ilości i liczby dostarcza Klient, gdyż tylko on zna swoją strategię biznesową i jest w stanie ją oszacować. Wąskie gardła Istotne są punkty, w których serwis może się przytkać. Takie wąskie gardła to strony, które mogą być podłączone do baz danych (np. generowanie obrazków, cen) lub po prostu mogą mieć mało optymalny kod czy strukturę. Wąskim gardłem może być też infrastruktura, na której taka platforma jest postawiona. Dzięki naszej usłudze, Klient dowie się, jak bardzo powinien móc ją skalować i na jakie koszty może być nastawiony.

Możemy i zazwyczaj wykonujemy 2 rodzaje testów.

Load Test, czyli symulowanie dużej ilości użytkowników w długim czasie.  Sprawdza zachowania serwisu w czasie dłuższego zwiększonego ruchu (np. okolice świąt czy w przypadku systemów biletowych - w okolicy wydarzeń sportowych). Stress Test - symulujący dużą liczbę użytkowników w krótkim czasie. Może pokazać czy i kiedy infrastruktura się przeciąży i czy działanie systemu podczas trwania testu wewnętrznie jest poprawne i nie powoduje innych zakłóceń, niż dłuższe czasy oczekiwania.