Awaria, błąd, czy defekt? Znajomość definicji oraz różnic pomiędzy tymi pojęciami nie jest aż tak istotna w codziennej pracy testera, może za to stanowić o jego “być albo nie być” podczas egzaminu ISTQB.
Czym jest awaria?
Awaria, to zdarzenie, w którym moduł lub system nie wykonuje wymaganej funkcji w określonym zakresie. Prościej: to coś, co dzieje się nieoczekiwanie w naszym systemie i powoduje, że nie działa on tak, jak powinien.
Przykładami mogą być:
- błędy wyświetlania,
- brak odpowiedzi na komendy,
- nieoczekiwane zamknięcie programu
- błędy w obliczeniach,
czyli, aplikacja może się zawiesić, może pojawić się błąd lub program może nie odpowiadać na polecenia użytkownika.
Czym jest defekt?
Defekt to różnica między tym, jak nasz system działa, a tym, czego od niego oczekujemy.
Na przykład:
- problem z wyświetlaniem się informacji na ekranie,
- nieprawidłowe działanie funkcji,
- brak reakcji na jakieś działanie użytkownika,
czyli, aplikacja nie działa poprawnie na określonym urządzeniu lub w danych warunkach, funkcja nie działa zgodnie z oczekiwaniami, wyświetlanie jest niepoprawne itp.
Czym jest błąd?
Błąd to pomyłka leżąca po stronie użytkownika, zrobienie czegoś innego niż program przewiduje, na przykład wpisanie loginu w pole hasła.
Jakie są różnice?
Awaria jest nagłym zerwaniem działania oprogramowania, błąd to pomyłka po stronie użytkownika, a defekt jest niezgodnością oprogramowania z wymaganiami, ale może ono działać w inny sposób niż jest to opisane w specyfikacji.
Najprościej rzecz ujmując:
- awaria to skutek defektu,
- defekt to przyczyna awarii,
- błąd to nieprawidłowe działanie człowieka.